Vi vurderer helseprodukter

Årsaker til og behandling av søvnproblemer

Svært mange av oss sliter med søvnproblemer, men heldigvis finnes det hjelp å få. Naturlige sovemiddel i form av kosttilskudd, legemidler, profesjonell hjelp og kjerringråd er blant de virkemidlene som kan gi bedre søvn, noe vi ser nærmere på i denne artikkelen hvor du også finner fakta om og forklaringer på søvnproblemer.

En vanlig helseplage
I følge helsemyndighetene er det mer enn 10 prosent av den norske befolkningen som sliter med alvorlige og langvarige søvnproblemer, mens mer enn 30 prosent opplever perioder med dårlig søvn. Søvnproblemer er med andre ord en vanlig helseplage og noe av forklaringen er muligens at manges ikke søker hjelp. Det indikerer i alle fall undersøkelser fra andre vestlige land.


Sleep Repair er et sovemiddel som virker


Hva er årsaken til søvnproblemer?
Det finnes en rekke forskjellige årsaker til søvnproblemer og i mange tilfeller kan forklaringen være en kombinasjon av flere ting, for eksempel fysiske og psykiske utfordringer. Nedenfor finner du en oversikt med mulige årsaker til dårlig søvn. Legg ellers merke til at selv om symptomene for to personer kan være like, så behøver ikke årsaken være den samme. Det i følge helse-bergen.no. Legg også merke til at søvnproblemer kan være et symptom på sykdom.


  • Angst og depresjoner
  • Andre psykiske problemer
  • Ekteskapsproblemer
  • Andre personlige problemer
  • Bivirkninger fra medisiner
  • Alkohol som kan gi ujevn søvn
  • Kaffe og lignende drikke som inneholder koffein
  • Snorking
  • Allergi
  • Stoffskiftelidelse
  • Alder
  • Hyppig vannlating
  • Sykdom
  • Støy
  • Lysforhold
  • Stoffskiftelidelse


Behandling av søvnproblemer
Dersom du lider av søvnmangel finnes det som nevnt hjelp å få, men du må selv skaffe denne hjelpen. For eksempel gjennom å forsøke et kjerringråd, bestille et sovemiddel, eller oppsøke fastlegen din. Nedenfor finner du nyttige tips og informasjon og hvordan du kan bli kvitt søvnproblemer, men legg i den sammenheng merke til en viktig ting.

Hva du bør gjøre vil langt på vei avgjøres av hvor alvorlige søvnproblemer du har. Dersom du for eksempel lider av periodevise og moderate søvnproblemer, kan det kosttilskudd som dette være verdt det forsøk. Dersom du lider av alvorlig og langvarig søvnmangel vil vi derimot anbefale at du snarest kontakter din fastlege.


  • Forsøk gjerne et kosttilskudd som Sleppwell Forte. Et slikt naturlig sovemiddel kan nemlig være effektive mot moderate søvnproblemer


  • Husk at soverommet bør være mørkt, forholdsvis kjølig og sørg for mest mulig ro.


  • Reseptbelagte sovemedisiner kan være et godt og nødvendig hjelpemiddel, men legg merke til at langvarig behandling kan skaper avhengighet. Legg også merke til at slike medisiner ikke gir en naturlig søvn.


  • Dersom du kjenner årsakene til dine søvnproblemer, bør du selvfølgelig forsøker å gjøre noe med disse. Vel å merke dersom det er mulig. Dersom din søvnmangel skyldes allergi kan for eksempel allergimedisiner hjelpe og dersom din søvnmangel skyldes psykiske problemer kan en psykolog være løsningen.


  • Dersom du sliter med å sovne bør du unngå kaffe og annen koffeinholdig drikke i timene før du skal legge deg. 


  • Når det gjelder sovemønster er det vanlig å anbefale følgende. Stå opp til samme tid hver morgen og gå til sengs samme tid hver kveld. For noen kan imidlertid det å utsette leggetiden hjelpe. 


  • Alkohol er en dårlig sovemedisin. Riktignok vil du nok sovne mye enklere, men resultatet vil bli en urolig søvn og på sikt vil du sannsynligvis bare få enda større søvnproblemer.


  • Komfort kan hjelpe mot søvnmangel og da tenker vi på madrass, sengetøy, med mer.


  • Positive tanker kan også hjelpe og selv om det ikke alltid er like enkelt, bør du alltid forsøke å fokusere på noe positivt når du legger deg.


  • Dersom du ønsker å forsøke et kjerringråd er det å drikke ingefær-te et tips som går igjen. Teen skal naturligvis drikke litt før du legger deg.


  • Fysiske aktivitet er bra for helsen og kan også fremme god søvn. Spesielt vil det være enklere å sovne, dersom du har brukt en del krefter. Men, ikke driv med mosjon den siste timen før sengetid.


  • Dersom du sliter med søvnproblemer bør du være spesielt oppmerksom på når du spiser det siste måltidet. Du skal helst ikke legge deg stappmett og i alle fall ikke sulten.


  • Søvnrestriksjon er et tips som går ut på at du ikke skal ligge for lenge i sengen og tanken bak er som følger. Dersom du kun sover 5 timer, men ligger 9 timer i sengen vil det bare forsterke problemene fordi du ikke blir trøtt neste kveld.


  • Lysbehandling skal kunne være effektiv mot søvnproblemer, noe du kan lese mer om på denne siden.


Sjekk våre tips om slankeprodukter
Sjekk våre tips om erektil disfunksjon
Her kan du lese om flere helseplager

Les om superfruit slankepiller
Her kan du lese om en effektiv slankekaffe
Her kan du lese om Champix og muligheter til nettbestilling


Sist oppdatert 2. oktober 2018